5 نکته مهم برای خرید بیسیم های واکی تاکی در ایران

اگر به دنبال یک راهنمای خرید بیسیم واکی تاکی می‌گردید، پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با نکات خرید بیسیم های واکی تاکی و قوانین و مقررات استفاده از آن در ایران آشنا شوید.

 

امروزه با وجود تلفن‌های همراه و هوشمند شدن روز به روز آنها، همچنان حضور بیسیم ها در سازمان‌ها، محیط‌های کاری صنعتی، مراکز تفریحی بزرگ، مناطق پرخطر و کمپ‌ها، توجیه‌پذیر است. زیرا دیگر از بابت قطع شدن شبکه، خروج از منطقه تحت پوشش تلفن همراه و اتمام زودهنگام باتری دستگاه خود نگرانی ندارید چون تنها کاری که با بیسیم واکی تاکی خود می‌توانید انجام دهید ارتباط صوتی با دیگران در مواقع ضروری است و نه بیشتر!


نکته اول | انتخاب فرکانس مناسب برای خرید واکی تاکی

اولین نکته‌ای که راهنمای شما در خرید بی سیم واکی تاکی است دقت در انتخاب فرکانس بیسیم، بسته به نیازتان است.
به طور کلی در بی‌سیم‌ها دو نوع فرکانس رادیویی وجود دارد:


1.    VHF (Very High Frequency) 

امواج VHF
این فرکانس جهت استفاده در سازمان‌ها دولتی مانند نیرو انتظامی، حلال احمر و... اعلام شده است.

دستگاه‌هایی که از این فرکانس پشتیبانی می‌کنند به دلیل داشتن امواج بلندتر می‌توانند با صرف انرژی کمتر مسافت بیشتری را تحت پوشش قرار دهند این نوع بی‌سیم‌ها برای فضاهایی که مانعی بین راه وجود ندارد انتخاب مناسبی هستند.

 

به همین علت است که این فرکانس در اختیار سازمان‌های دولتی است تا ارتباطات بین شهری و داخل شهری با سرعت و دقت بالایی صورت گیرد

بنابراین اگر قصد دارید از بیسیم واکی تاکی خود در فضای خارجی (Out Door) استفاده کنید واکی تاکی‌هایی که با این فرکانس کار می‌کنند برای شما مناسب خواهند بود.

 

در ادامه مقاله از مجوزهای مورد نیاز برای خرید و استفاده از این واکی تاکی ها صحبت خواهیم کرد.

 

2.    UHF (Ultra-High Frequency) 

امواج UHF
این فرکانس جهت استفاده عموم مردم آزاد اعلام شده است. تجهیزاتی که مردم عادی می‌توانند استفاده کنند شامل بیسیم‌های واکی تاکی است که قابلیت کدکردن (رمزکردن کانال) را نداشته باشند.

دستگاه‌هایی که از این فرکانس پشتیبانی می‌کنند به دلیل داشتن طول موج کوتاه‌تر، قدرت عبور از موانعی مثل دیوارهای بتنی ضخیم یا سازه‌های فلزی را دارند.

 

به همین دلیل برای استفاده در محیط‌های داخلی (In Door) انتخاب مناسب‌تری هستند البته باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که شیشه، جزو موانعی است که میتواند در نفوذ این امواج اختلال ایجاد کند یا باعث انحراف آن شود.

حتما در انتخاب فرکانس مناسب دقت کنید این موضوع یکی مهمترین نکات در خرید بیسیم واکی تاکی است.


نکته دوم | VOX چیست؟


این ویژگی در بیسیم‌ها واکی تاکی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بدون دخالت دست از بیسیم‌تان استفاده کنید

 

چگونه؟

 

به کمک این قابلیت، میکروفون بی‌سیم‌تان دائما فعال خواهد بود و بدون نیاز به فشار دادن سوییچ تغییر حالت از شنود به مکالمه، زمانی که بی‌سیم حد معینی از سیگنال صوتی صدای شما را بشنود به صورت خودکار شروع به انتقال صدا می‌کند و زمانی که دیگر صحبت نکنید (سیگنال صوتی از حد مشخصی کاهش یابد) انتقال صدا را متوقف کرده و وارد حالت شنود می‌شود.

 

این ویژگی برای استفاده از بیسیم واکی تاکی در موقعیت‌ها و شرایط کاری که ابزارهای زیادی در آن واحد استفاده می‌شود یا دستتان آزاد نیست، بسیار کاربردی خواهد بود. دقت به همین نکته در خرید بیسیم واکی تاکی میتواند راحتی شما در هنگام کار با بیسیم را افزایش دهد.

 

این نوع بیسیم ها دارای یک پورت مخصوص برای نصب هندزفری یا میکروفون گلویی هستند.


نکته سوم | برد بیسیم ها


قطعا یکی از نکاتی که در خرید بیسیم واکی تاکی مورد توجهتان بوده بحث برد بیسیم است. به صورت کلی بیسیم ها می‌توانند در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن به ائزای هر 1 وات، 1 مایل (1.6 کیلومتر) برد داشته باشند.

هرچه توان دستگاه بیشتر باشد مسلما مسافت بیشتری نیز پوشش داده خواهد شد. اما این موضوع در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن است!

 

برد بیسیم واکی تاکی


ممکن است در شرایط آب‌و هوایی نامناسب، وجود تداخلات رادیویی (وجود امواج دیگر دستگاه‌های حاضر در محیط) و وجود ساختمان و اجسام بلندمرتبه در مسیر حرکت امواج بیسیم، یک بیسیم واکی تاکی حرفه‌ای 5 وات فقط تا 3 مایل (4.8 کیلومتر) پوشش‌دهی داشته باشد.

 

نکته چهارم | تفاوت بیسیم آنالوگ و دیجیتال


در شرایط کاملا یکسان (از نظر موانع موجود در مسیر حرکت امواج، اختلالات و شرایط آب‌و هوایی) بیسیم های دیجیتال تقریبا پوشش دهی بهتری نسبت به بی‌سیم‌های آنالوگ دارند.

 

در اینجا به تعدادی از مزیت های بیسیم های واکی تاکی دیجیتال در مقایسه با بیسیم‌های آنالوگ اشاره می‌کنیم:


•    دارای GPS داخلی برای ارسال مختصات
•    قابلیت کار کردن تحت شبکه
•    امنیت بالاتر به نسبت بی سیم های انالوگ
•    قابلیت ارسال دیتا به طور همزمان با صوت
•    قابلیت ارسال و دریافت پیام متنی 
•    کیفیتو شفافیت بالاتر در صدا
•    افزایش پوشش شبکه با راه‌اندازی تکرارکننده دیجیتال

 

نکته پنجم | قوانین و مقررات استفاده از بی سیم واکی تاکی در ایران

شاید به جرات بتوان گفت یکی از مهمترین مسائلی که اکثر مطالب با عنوان راهنمای خرید بیسیم واکی تاکی کمتر به آن اشاره می‌کنند، مجوزهای لازم برای خرید و استفاده از این بیسیم‌ها است.

بیسیم های کم توان واکی تاکی:


بیسیم های واکی تاکی مجاز و غیر حرفه‌ای که دارای مجوز فروش و استفاده از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند در بازه فرکانس 433 تا 433.5 مگاهرتز باند UHF قرار دارند و توان خروجی آنها 0.5 وات است به همین خاطر این دسته از بیسیم ها واکی تاکی به بی‌سیم های کم توان ملقب هستند.

 

برای خرید و استفاده از این بیسیم ها کم توان، مصرف کننده نیازی به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رادیویی ندارد و صرفا باید از قانونی بودن بیسیم ها و فعالیت فروشنده مطمئن شوند.

 

 

بیسیم های کم توان معمولا 8 تا 16 کاناله هستند و برخی از آنها امکان کد کردن پیام ها را هم به شما ارائه می‌دهند.


البته هیچ کدام از این بی‌سیم‌ها امنیت مکالمات به معنی از بین بردن امکان شنود را تضمین نمی‌کند و تنها می‌تواند از دخالت نابه‌جا کاربران دیگر در مکان‌های خیلی عمومی که احتمالا از تعداد زیادی بیسیم در آنجا استفاده می‌شود جلوگیری کند تا تداخلی در ارسال و دریافت صدا به وجود نیاید. و نه بیشتر!

 

بی سیم های پرتوان:


در صورتی که قصد دارید از بی سیم های پرتوان (حرفه‌ای) استفاده کنید که در بازه فرکانس 136 تا 174 مگاهرتز باند VHF قرار می‌گیرد، دارای توانهای بالای 0.5 وات هستند و تا 128 کانال در اختیار شما قرار می‌دهند شما باید به عنوان مصرف‌کننده این بیسیم ها، الزما اقدام به کسب مجوز از سازمان تنظیم مقررات رادیویی کنید.

 

استفاده از بیسیم های پرتوان و حرفه‌ای بدون داشتن مجوز از وزارت تنظیم مقررات رادیویی تحت هر عنوانی غیر قانونی است.

 

 

عواقب استفاده از محصولات غیر مجاز و قاچاق:


بیسیم‌هایی مانند PUXING و بیسیم‌های کنوود KENWOOD به دلیل اینکه به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد کشور می‌شوند و در امواج رادیویی کشور تداخل ایجاد می‌کنند به طور کامل ممنوع هستند.

 

علاوه بر مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان بیسیم‌های قاچاق، مصرف‌کنندگان بیسیم‌های مجاز و حرفه‌ای که مجوز رسمی از وزارت تنظیم مقررات رادیویی ندارد هم مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و مجازات هر دو گروه شامل جریمه نقدی بابت خرید کالای قاچاق / غیر مجاز و حبس در خصوص تداخل در امواج رادیویی کشور خواهد بود.

 

با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی می‌توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با قوانین و مقررات استفاده از بیسیم ها کسب کنید.

 

در این مقاله سعی ما بر این بود تا یک راهنمای خرید بیسیم واکی تاکی برای شما آماده کنیم تا بتوانید خرید خود را با آگاهی بیشتری انجام دهید، هر سوالی در رابطه با خرید بیسیم های واکی تاکی داشتید می‌توانید از طریق فرم زیر در کامنت ها با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

 

تاریخ آخرین به‌روزرسانی مطلب: 30.08.1400

دیدگاه کاربران

کاربر گرامی، دیدگاه شما درج و پس از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.